verseny” címkéhez tartozó cikkek
Találatok száma: 2

Jamniczky Zsolt

Igazgatósági tag, E.ON Hungária Zrt.

Energia, ami már olcsóbb Európában

2015. február 09.

Széles körben is jól ismert, hogy a hazai és európai energiaárak az utóbbi időben jelentősen, akár többszörösen is meghaladhatják a gazdasági értelemben véve versenytárs térségekben fizetett mértéket. Az ennek következményeként jelentkező versenyhátrány megszüntetése, vagy legalábbis csökkentése alapvető kihívás a hazai és európai közösségi energiapolitika számára.

Vannak azonban figyelmet érdemlő ellenpéldák is. Ilyeneket találhatunk a ’The International Renewable Energy Agency (IRENA)’ által közelmúltban közzétett éves jelentésében. A napelemekkel előállított háztartási villamos energia költsége Németországban hosszabb ideje csak mintegy fele az Egyesült Államokban tapasztaltaknak.

A jelenségre egyébként éles szemű szakértők már néhány éve felfigyeltek. A témában készült elemzésből a következőket találtam kiemelésre érdemesnek.

Teljes cikk

Vidovics Bálint

MCC alumnus, nemzetközi kapcsolatok szakértő

Kína és India játszmája Dél-Ázsiában

2016. július 13.

Dél-Ázsia és az Indiai-óceán térsége iránt minden korábbinál nagyobb geopolitikai érdeklődést mutat a nagyhatalmi törekvéseit kibontakoztató Kína, miközben a régiót természetes közegének tekintő India a hivatali ideje feléhez közeledő Narendra Modi vezetésével igyekszik megfelelni a kihívásnak. Peking és Delhi vetélkedése ezúttal két kereskedelmi útvonal kialakítása kapcsán vált láthatóvá.

Kína 2013-ban hirdette meg nagyszabású kereskedelmi és infrastrukturális fejlesztési projektjét az „egy öv, egy út” (One Belt, One Road) kezdeményezést, amely egy Európát és Kínát szárazföldön összekötő, valamint egy, a Dél-Kínai tengeren, az Indiai-óceánon, az Arab- és a Vörös-tengeren áthaladó tengeri selyemútból tevődik össze. Ahogy arról korábban már írtunk, az Új Selyemút több különböző célt szolgál egyidejűleg. Egyszerre teszi lehetővé a kereskedelmi útvonalak, ezen belül is kiemelten az energiabeszállítási útvonalak diverzifikációját, az elmaradott és terrorfenyegetésnek is kitett nyugat-kínai tartományok felzárkóztatását és ezen keresztül megvalósuló stabilizálódását, valamint a szomszédos államok elköteleződését – de legalábbis a kínai regionális politikában való érdekeltté tételét – fejlesztési források iránti éhségük kielégítése révén. Arról nem is beszélve, hogy a tengeri útvonalak biztonságának szavatolására hivatkozva a kínai flotta dél-ázsiai jelenléte is indokolhatóbbá válik.

Teljes cikk