Kína 2013-ban hirdette meg nagyszabású kereskedelmi és infrastrukturális fejlesztési projektjét az „egy öv, egy út” (One Belt, One Road) kezdeményezést, amely egy Európát és Kínát szárazföldön összekötő, valamint egy, a Dél-Kínai tengeren, az Indiai-óceánon, az Arab- és a Vörös-tengeren áthaladó tengeri selyemútból tevődik össze. Ahogy arról korábban már írtunk, az Új Selyemút több különböző célt szolgál egyidejűleg. Egyszerre teszi lehetővé a kereskedelmi útvonalak, ezen belül is kiemelten az energiabeszállítási útvonalak diverzifikációját, az elmaradott és terrorfenyegetésnek is kitett nyugat-kínai tartományok felzárkóztatását és ezen keresztül megvalósuló stabilizálódását, valamint a szomszédos államok elköteleződését – de legalábbis a kínai regionális politikában való érdekeltté tételét – fejlesztési források iránti éhségük kielégítése révén. Arról nem is beszélve, hogy a tengeri útvonalak biztonságának szavatolására hivatkozva a kínai flotta dél-ázsiai jelenléte is indokolhatóbbá válik.